Et af de helt store områder for enhver, der starter en hjemmeside eller webshop er placeringerne i Google. Og med god grund – Google er jo den nærmest enerådende søgemaskine på nettet i store dele af verden, og i Danmark har de tæt på alle søgninger. Hvad gør man så som ny hjemmesideejer? Det er det, vi tager fat på i denne artikel, hvor du vil finde råd og links til at lære mere. Det er klart, at denne artikel kun giver dig de helt indledende steps.
SEO eller annoncer?
Ofte er svaret: Begge dele. Annoncerne på Google (AdWords) har to markante fordele:
- De kan komme synlige på minutter
- De fylder meget i søgeresultater på især mobiltelefoner
Sidstnævnte er grunden til, at man ofte kan høste godt ved både at køre annoncer og have gode placeringer med det, der kaldes for organiske placeringer – altså de placeringer, der opnås med SEO.
En udmærket introduktion til hvad SEO er, kan findes her: Hvad er SEO
Er AdWords SEO?
Nej. AdWords er betalte annoncer, og det område betegnes ofte som SEM - Search Engine Marketing - eller som SEA - Search Engine Advertising.
Er SEO billigere end annoncer?
I det lange løb er det som oftest, men det er et bredt spørgsmål. SEO betyder ofte, at hjemmesiden findes på langt flere søgninger, end man annoncerer med, hvilket jo kan øge salg og indtjening.
Accepterer Google SEO?
Google ikke blot accepterer det - de tilskynder det! De stiller et hav af ressourcer til rådighed for arbejdet med SEO, da det i høj grad er i deres interesse også.
Betyder platformen (CMS) noget?
Den platform (CMS), en hjemmeside eller webshop er bygget på, har meget stor betydning. Flere ældre systemer lever på ingen måde op til de krav, Google stiller i dag. Andre systemer gør efter lidt tilpasning, men desværre er det kun yderst få webbureauer, der har den grundlæggende viden om SEO, der sætter dem i stand til at udføre disse tilpasninger. Det har store negative konsekvenser for ejerne af de hjemmesider.
Derfor er det bagvedliggende system ofte en barriere, der skaber problemer, indtil de udbedres. Det kan være problemer med duplicate content, forkert brug af JavaScript og problemer med loadtider – for nu blot at nævne nogle få.
Hvordan kan jeg lære SEO?
Som webshopejer eller webmaster er det i 2021 og frem helt afgørende, at du har mindst et grundlæggende indblik i SEO. Der er heldigvis gode ressourcer at finde.
For eksempel er der den kendte SEO-LEX grundbog og udvidet SEO. Bogen udkom første gang i 2009 og er senest opdateret i december 2020. Faktisk opdateres bogen hvert år omkring årsskiftet, og når man én gang har købt bogen, har man adgang til nyeste udgave for en symbolsk pris. Ret beset er det forkert, kun at kalde den for en bog, for der er også over 2 timers videoundervisning inkluderet.
Ofte er det den helt grundlæggende tankemåde, der halter hos danske hjemmesideejere, og det er baggrunden for et lydkursus, der i en serie lektioner lærer lytteren at tænke SEO ind i alt, de foretager sig på hjemmesiden. Det kan varmt anbefales som et supplement til den viden, man erhverver sig på anden vis: FiloSEOfi
Er det svært?
Ja og nej. Grundlæggende og såkaldt “daglig SEO” er ikke svært, og det er noget, de fleste kan lære via ovenstående ressourcer. Men for eksempel teknisk SEO er for de meget erfarne.
Er du OK med at læse på engelsk, er der i øvrigt en ganske fremragende blog med et hav af dybdegående og gratis artikler skrevet af Brian Dean: https://backlinko.com/blog
Kast dig ud i det! Lær det basale og hyr en ekspert til det, du ikke selv magter. Når det først kører, er gevinsten ved gode placeringer i Google i den grad det hele værd! Husk, at der er mange virksomheder – store som små – der har kunnet barbere størstedelen af deres markedsføringsbudget væk og kun bruge penge på SEO. Måske det skal være dig, der også kan det?