Som entreprenør er der hele tiden nye udfordringer, som jeg skal tage stilling til. Fx så er jeg lige blevet opmærksom på, at fra 2025 skal jeg sørge for at inddæmme CO2-udledningen ved alle nye byggerier. Det er jo en kæmpe opgave at skulle imødekomme. Det er en sag at købe økologiske og håndproducerede mursten. Men hvad med transporten af dem? Transport er jo en af de store syndere, når vi taler om CO2-udledning. Ok, der er transportfirmaer, der reklamerer med, at en del af det vi betaler for transport af varer og materialer, vi bruger, går til at plante træer med, og at de derved sørger for at balancere imellem udledning og inddæmning.
Leje af hejs?
Men hvad nu, hvis jeg er nødt til at leje et hejs til en byggeplads? Der skal bruges noget strøm, så hejset virker. Strømmen kommer som regel fra kilder, der ikke udleder CO2. Men hejset skal jo transporteres hen til byggepladsen. Og jeg er helt sikker på, at det sker med en lastbil. Og det er det samme som at sige, at der skal bruges diesel. Og det betyder CO2-udslip. Mindst 2 gange. Når jeg skal bruge det, og når byggeriet står færdigt. Og det er det bedste scenarie. Det er jo som regel meget store byggerier, vi påtager os. Det betyder, at de hejse, vi lejer, skal flyttes, efterhånden som byggeriet skrider frem. Mere CO2-udslip. Så ja, det bliver noget af en opgave at inddæmme CO2-udslippene. Det bliver umuligt at blive fuldkommen CO2 neutral. Men vi vil da gøre alt, hvad vi kan for at sørge for at dæmme op for det mest muligt.
CO2 neutralt personhejs findes faktisk
Jeg kan se, at for eksempel et personhejs faktisk kan lejes CO2 neutralt her: https://unihejs.dk/service/personhejs/ Og ja, vi kan i det mindste forlange, at vores arkitekter sørger for, at der altid er afsat arealer til beplantning med træer ved de bygninger, vi bygger. Og ja, vores ingeniører skal på kursus. De skal til at lære at regne ud, hvor store vores CO2-udslip er. Der må eksistere forskellige formler, som de kan bruge. De skal hele vejen rundt: Lige fra produktionen af de materialer, vi benytter via transporten af dem til hvor meget udslip producerer vores håndværkere under deres vej til og fra og under arbejdet. Det bliver et stort regnestykke. Et meget interessant regnestykke. Og tager vi så alle de faciliteter, som vi er nødt til at leje – fx et hejs – ind det også, så tror jeg altså, at chancen for, at der bliver lavet fejl i regnestykkerne, stiger.
Det store CO2 regnestykke
Nå den tid den sorg. Der er stadigvæk nogle år til, at den nye lov træder i kraft. Vi har noget tid, som vi kan bruge på at øve os i at lave vores regnestykker, for hvor meget CO2-udslip vi producerer. Og vi kan nok også nå at lære at regne ud, hvordan vi inddæmmer mest muligt af det. Det sjove bliver så at finde ud af, hvor CO2-udslippene der produceres undervejs, er størst eller mindst. Vi er jo nødt til at importere nogle af materialerne, vi benytter. Pyh, jeg får helt sved på panden over det. Men vi skal nok lære det.